strona główna Złote myśli, aforyzmy Cytaty, fragmenty adaptacje sceniczne polskie wydania polskie tłumaczenia autor - Edmond Rostand Cyrano de Bergerac - bohater adaptacje filmowe i inne ciekawostki - informacje linki

Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda w Polsce

Teatr Muzyczny w Łodzi
premiera: 18 grudnia 2015
Libretto: Jacek Bończyk
Reżyser: Jakub Szydłowski
Muzyka: Krzysztof Herdzin
Cyrano: Paweł Erdman

Fragmenty: https://www.youtube.com/playlist?list=PLytbFnDkWCuw2zWKtqMedHPUq7TZAfwRr


"Reżyseria Szydłowskiego chwilami zmierza niebezpiecznie do zaspokojenia gustów zbyt szerokiego grona widzów; bywa, że razi dosłownością, ale szczególnie w scenach zbiorowych ma świetne momenty- jak np. w sekwencji bitwy pod Arras. Trzeba też przyznać, że reżyser robi, co może, by wyraziście różnicować nastrój poszczególnych sytuacji i nadać całości walory cieszącego oczy widowiska. Pomagają mu w tym efektowna scenografia Grzegorza Policińskiego i znakomite (w tej konwencji) kostiumy Anny Chadaj, a także pomysłowa, atrakcyjna choreografia Ingi Pilchowskiej. (...)

"Cyrana" na scenie Teatru Muzycznego najbardziej niosą występujący w nim wykonawcy. Stylową, trafną, dobrze zniuansowaną w każdym elemencie - zarówno od strony aktorskiej, jak i wokalnej - kreację stworzył Paweł Erdman w roli tytułowej. Powierzenie zaś do zaśpiewania tak niewielu fragmentów Agnieszce Przekupień (Roksana) to już zbrodnia! Fenomenalny głos, piękne prowadzenie dźwięku, emocjonalna interpretacja - przecież dla takiej wokalistki winno aż chcieć się komponować! Jeśli Agnieszka Przekupień podszkoli jeszcze warsztat aktorski, będzie prawdziwą gwiazdą. Doskonały bywa też drugi plan. Przejmuje scenę emploi i radością Piotr Kowalczyk jako Pasztet; świetną i złożoną rolę, idealnie podkreślając różne stadia swojej postaci: od wyniosłości i pyszałkowatości po przemianę w bohatera i oczyszczonego ze złości starca stworzył Marcin Ciechowicz jako Hrabia de Guiche; dużo emocji i zadziorności wkłada w występ Przemysław Niedzielski w roli Christiana de Neuvillette'a; klasę pokazuje Andrzej Orechwo. Słowa uznania należą się również świetnie istniejącemu w tym przedstawieniu baletowi. Nikt tu zatem nosem nie kręci, artyści występujący na scenie nie pozwolili, by okazja do wykazania się swoimi umiejętnościami przeszła im koło nosa".

Dariusz Pawłowski: "Dziennik Lódzki"
Czytaj więcej: http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/9223064,cyrano-w-teatrze-muzycznym-w-lodzi-recenzja,id,t.html


"Na konferencji prasowej towarzyszącej próbom do spektaklu autor libretta podkreślił, że jego zamiarem było wyeksponowanie - obok powszechnie znanego motywu idealistycznej miłości do Roksany - relacji Cyrana z Gaskończykami. - Postać Cyrana jest mi bardzo bliska, ponieważ jestem idealistą i pod wieloma słowami, wyrażeniami i przekonaniami, które włożyłem w jego usta, sam mógłbym się podpisać. Mówię tam o sprzedajnych politykach, paktowaniu z ludźmi, którzy mają pieniądze i o tym, że dobrze jest mieć jakieś reguły, zasady - dodał.

Jak zapowiada rzecznik Teatru Krzysztof Karbowiak, narracja spektaklu jest pełna humoru. Jego zdaniem, Cyrana trudno nie lubić, bo "jest odważny, poetycki, dowcipny i elokwentny. To niezwykły wojownik, poeta, muzyk, filozof, a także miłośnik piękna, wzniosłych ideałów i wartości".
http://lodz.onet.pl/prapremiera-musicalu-cyrano-na-70-lecie-teatru-muzycznego-w-lodzi/c9sdt2


Piotr Olkusz: Bryk z Cyrana - http://teatralny.pl/recenzje/bryk-z-cyrana,1362.html

"Bo gdy aktorzy zaczynają śpiewać, spektakl zdaje się odżywać. Statyczne wyznania solowe czy duety bronią się siłą muzyki i głosów śpiewaków. A im więcej na scenie choreografii, tym lepiej: wówczas dostajemy kreślone z jakimś rozmachem widowisko opierające się na podstawowej magii teatru muzycznego. Najlepsza scena całego przedstawienia - "Fantazje kulinarne" w piekarni - jest najciekawsza scenograficznie (przesadzonej wielkości piece podkreślające groteskowość postaci) i choreograficznie. A przede wszystkim jest tutaj, jako jedyna, gra z konwencją: kucharz Pasztet (w tej roli, na premierze, świetny Piotr Kowalczyk) autoironicznie i z humorem umie bawić się głosem (raz śpiewa serio, raz wyolbrzymia akcenty) i bawić się z publicznością. Kowalczyk nie ukrywa przed widzami, którzy znają go z innych przedstawień Muzycznego, że właściwie wchodzi do tej sceny jakby jeszcze ze sztafażem Lejzora Wolfa. To z napięcia dwóch estetyk rodzi się dynamika "Fantazji kulinarnych" i choć na chwilę odżywa komizm Rostanda."


Spektakl Teatru Muzycznego oparty został na libretcie Jacka Bończyka - popularnego aktora i reżysera, który dla Teatru Muzycznego w Łodzi napisał i wyreżyserował również musical dla dzieci "Zorro". Kompozytorem spektaklu został Krzysztof Herdzin - multiinstrumentalista, aranżer i pianista. Współpraca przy tak obszernym widowisku musiała być zgrana, bowiem w odsłonie Teatru Muzycznego w Łodzi słowo idzie za muzyką i ją uzupełnia. Dzięki temu spektakl oddaje to, co widzowi jest najbliższe - uczucia bohaterów. Reżyser Jakub Szydłowski ubrał nieco przestarzałe (w literaturze!) postaci w nową jakość. Chociaż żyją kilkaset lat wstecz - ich problemy zdają się niezwykle aktualne.

Rola Cyrano przypadła Pawłowi Erdmanowi. Aktor dał swojemu bohaterowi nie tylko rodzaj pewności siebie, pomieszanej z uległością (głównie wobec kobiet), wyposażył swoją postać w szelmostwo, które zdecydowanie nie uszło uwadze kobiecej części publiczności. Obserwując karierę Erdmana na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi, można śmiało postawić go w pierwszym rzędzie znakomitych solistów. Roksanę zagrała Monika Mulska - zgodnie z założeniem literackiego tekstu była wystarczająco kobieca, co dziewczęca. Cały zespół solistów odznacza się wspaniałymi głosami. Istotne jest również wspomnienie o balecie Teatru Muzycznego, który pięknie dopełnił przesłanie tej historii o kultywowaniu sztuki poprzez miłość.
http://kulturaonline.pl/cyrano,w,teatrze,muzycznym,w,lodzi,piekna,strona,kompleksu,recenzja,spektaklu,tytul,artykul,27036.html


"Cyrano" otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: najlepszy spektakl sezonu 2015/2016


Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda w Polsce

strona startowa - kliknij!
www.cyrano0.republika.pl
cyrano0@op.pl
Gabriela Bonk